Przekładnia jest mechanizmem, który pojawia się obecnie w wielu urządzeniach oraz maszynach. Jej kluczowym zadaniem jest przeniesienie ruchu z elementu napędowego na element napędzany przy jednoczesnej zmianie momentu siły bądź prędkości i siły. Przekładnie wykorzystują różne rodzaje zjawisk fizycznych i ze względu na to stosujemy następujący podział:
- przekładnie elektryczne
- przekładnie pneumatyczne
- przekładnie hydrauliczne
- przekładnie mechaniczne
Ze względu na prędkość obrotu członów, przekładnie możemy podzielić na reduktory oraz multiplikatory. W przypadku reduktorów człon napędzany porusza się z mniejszą prędkością niż człon napędzający, a odwrotna sytuacja ma miejsce, jeżeli mamy do czynienia z multiplikatorami. Jeżeli przekładnia posiada zmiennie przełożenie to nazywana jest wariatorem.
Przekładnie mechaniczne
Przekładnie mechaniczne wykorzystują połączenie mechaniczne, czego wynikiem jest transmisja mocy oraz zmiana parametrów ruchu.
Przekładnie hydrauliczne
Ten rodzaj przekładni wyróżnia się na tle pozostałych ze względu przekazywanie wejściowej energii mechanicznej na wyjście przy przemianie energii mechanicznej w hydraulicznej, a następnie hydraulicznej na mechaniczną. Przekładnie hydrauliczne możemy podzielić na dwa typy:
- przekładnie hydrokinetyczne
- przekładnie hydrostatyczne
Przekładani a hydrauliczna składa się z dwóch maszyn hydraulicznych.
Przekładnie elektryczne
Przekładania elektryczna składa się z trzech podstawowych elementów: silnika elektrycznego, prądnicy oraz układu regulacji .
Ten rodzaj przekładni wykorzystuje się głównie do napędzania lokomotyw spalinowych – większość lokomotyw wytwarza prąd elektryczny (stały), który następnie wykorzystywany jest do napędzania elektrycznych silników spalinowych. Konstrukcja ta jest na tyle efektywna i niezawodna, że obecnie stosuje się ją również w nowoczesnych pojazdach produkowanych m.in. przez firmę Bombardier.